Корисні поради на кожен день


Франшиза: що це, переваги та як працює

Франшиза що це, переваги та як працює

Одним і тим самим словом «франшиза» можуть називатися зовсім різні поняття. Працівники страхової сфери знають цей термін як частину збитків через страхові виплати. Спортивні вболівальники нерідко чують, як франшизою називають другу частину назви команд в американських професійних лігах. У бізнесі франшиза – це економічні відносини між великим брендом та тими, хто купує у нього права на використання його бізнес-моделі, торгової марки та інших ресурсів, які потрібні для створення та ведення нового підприємства.

Франшиза: що це

Відмінними прикладами успішних франшиз є відомі на весь світ американські компанії McDonald’s, KFC, Burger King, 7-Eleven. Назви та логотипи цих брендів знайомі практично кожному, хто відвідував великі міста України. Ключовою рисою франшизи стає відомий декор приміщення, однаковий асортимент продукції чи послуг (з деякими винятками), єдині стандарти обслуговування, однакова форма працівників та однотипне планування інтер’єрів. Головний принцип – максимально точна відповідність очікуванням споживачів. Не бувши мережею в класичному розумінні цього слова, франшиза – це формат, який справляє враження мережевого бізнесу.

Франчайзинг – це назва економічних та юридичних відносин, за яких відбувається передача франшизи від франчайзера до франчайзі. Тут важливо врахувати, що обсяг переданих ресурсів може бути різним. Іноді це лише базовий набір: право на використання торгової марки, фірмового логотипа та кольорів, а також невелика інструкція з організації підприємства. В інших угодах може бути вказаний набагато більший перелік благ:

  • максимально докладний інструктаж щодо створення нового проєкту;
  • повноцінне навчання;
  • супровід на початку.

Від цих умов безпосередньо залежить ціна франшизи та подальші успіхи нового підприємства.

Вартість франшизи складається з паушального внеску та роялті. Всі подробиці про те, що входить і не входить у ціну, прописується в договорі франчайзингу.

Суть франшизи простими словами

В Україні бізнес у такому форматі розвивається дуже активно. Щоб зрозуміти, що таке франшиза, достатньо згадати кав’ярні Aroma Kava чи Lviv Croissants, заклади «Крила», «Сімейна пекарня», Mafia та «Львівська майстерня шоколаду». Звичайно ж, бізнес за франшизою можливий не лише у сфері громадського харчування та фаст-фуду. У багатьох містах можна легко купити ювелірні вироби бренду Zarina, переночувати в Dream hostel та зробити зачіску в «Експрес стрижка».

Для пояснення, що таке франшиза, необхідно запровадити деякі терміни:

  • франчайзинг – це специфічна форма співробітництва, у ході якої передаються права на використання авторської торгової марки, затвердженої стратегії ведення бізнесу та інших ресурсів;
  • франчайзер – це материнська компанія, яка продає франшизу та диктує умови організації бізнесу;
  • франчайзі – одержувач (покупець) франшизи;
  • паушальний внесок (вступний внесок) – частина коштів, які покупець виплачує материнській компанії спочатку;
  • роялті – додаткові платежі, які можуть містити частину отриманого щомісячного прибутку, збори за рекламу та маркетингові послуги.

Дуже багато популярних компаній на ринку є франшизами. Франшиза – це зручно для тих, хто лише розпочинає свою підприємницьку діяльність. Однак її не можна назвати ідеальною для всіх, тому експерти рекомендують ретельно вивчати умови договору. На етапі переговорів найкраще залучити фахівців, наприклад, юристів, які працюють у цій сфері. Тільки так можна створити дійсно працюючий франчайзинг. Це важливо розуміти тим, хто вирішив вкласти свої перші інвестиції.

Що входить до франшизи

Зазвичай франчайзинг включає наступний пакет ресурсів:

  1. Торгова марка. Сюди можна включити всі фірмові елементи, які репрезентують і візуалізують бренд (зареєстрований логотип, назва, тип пакування, слоган, кольори).
  2. Брендбук. У цьому офіційному документі прописується вся ключова інформація про діяльність бренду та його місію (концепція, цільова аудиторія, позиціонування на ринку, стратегії). Ці дані потрібні маркетологу та керівнику нового підприємства, щоб провадити діяльність у згоді з цінностями материнської компанії.
  3. Стандарти та технології виробництва. Це один із найважливіших пунктів. Фактично, франшиза – це те, що допомагає розпочати бізнес із нуля. Тому способи роботи з конкретною бізнес-моделлю мають велике значення.
  4. Посібник з відкриття справи та план подальшої роботи. На користь франчайзера є автоматизація виробничого процесу та складання для франчайзі максимально детальної інструкції з повним пакетом даних. Це спрощує навчання і дозволяє зробити співпрацю вигіднішою. Крім того, захищає материнську компанію від репутаційних втрат у разі помилок дочірнього підприємства. Тому найчастіше франчайзинг – це загальна мережа, своєрідна база, до якої підключено всі точки.
  5. Супровід на початкових етапах. Співробітники франчайзера допомагають франчайзі оформити потрібні документи, підібрати приміщення та розробити дизайн його інтер’єру, найняти та навчити персонал, виконувати інші необхідні дії.

Ще один аспект, який можуть випустити з поля зору економісти та підприємці з аналітичним типом мислення, це людський фактор. Франчайзинг – це насамперед відносини. Попри те, що договір описує всі права та обов’язки сторін, формальна передача прав на бренд не гарантує успіху новому підприємству. Франчайзі зобов’язується повною мірою виконувати вимоги материнської компанії та дотримуватися прийнятих у ній правил. Водночас франчайзер повинен зуміти надати потрібну підтримку новачкові. Проблеми у спілкуванні та негаразди в особистих відносинах можуть погіршити результат спільної роботи. Зручні канали зв’язку та адекватна підтримка здатні принести вигоду обом сторонам.

Види франшиз

Франчайзинг застосовується до різних видів бізнесу. Зокрема, саме тому він набув повсюдного поширення.

Види франшиз:

  • товарна – має на увазі продаж товарів під таким же брендом, як у виробника. Насправді це звичайний продаж. Проте франчайзі має право називатися офіційним представником компанії-виробника. Нерідко виробник допомагає навчати співробітників та продавців;
  • виробнича – франчайзі організує повноцінний виробничий цикл, заснований на технологіях та розробках материнської компанії. На його плечі лягає повна відповідальність за те, щоб готова продукція відповідала стандартам якості франчайзера;
  • сервісний – такий франчайзинг може набувати абсолютно різного вигляду залежно від предмета послуг. Через це його вартість коливається у дуже широкому діапазоні. Наприклад, для організації кол-центру потрібно набагато менше витрат, ніж для будівництва фітнес-клубу. Частиною такої франшизи стає право використання конкретної інтелектуальної власності (програмного забезпечення, навчальних програм).

Є ще й четвертий вид – змішаний франчайзинг. Він має на увазі використання товарного та сервісного виду, також можливі інші комбінації видів.

Вивчаючи, що таке франшиза, варто розглянути не лише види франшиз, а й форми цієї бізнес-моделі:

  • прямий франчайзинг – продаж прав на відкриття підприємства здійснюється одному франчайзі, який може використовувати їх лише на конкретній території;
  • субфранчайзинг – покупець може перепродавати франшизу третій стороні. Також діють територіальні обмеження. Продаючи франшизу, субфранчайзер отримує лише деяку частину переваг та прав франчайзера;
  • майстер-франшиза – це субфранчайзинг у більшому масштабі. За такої форми співробітництва розширюється територія, де франчайзі має можливість працювати. Найчастіше це країна чи кілька країн;
  • зворотний франчайзинг – зазвичай використовується для організації товарної франшизи. Замість того, щоб викупити товари у франчайзера, франчайзі бере його на реалізацію (гроші виплачуються тільки після продажу товару);
  • м’який франчайзинг – форма співробітництва, за якої франчайзер робить знижки та спеціальні пропозиції охочим купити його франшизу. Франчайзі може виплачувати лише половину вартості або користуватися всіма правами безкоштовно за умови самостійної організації підприємства.

Розібравшись з тим, що таке франшиза та які бувають види франшиз, варто вивчити плюси та мінуси такої бізнес-моделі.

Франшиза: переваги та недоліки

Аргументи на користь франчайзингу:

  • можливість попрацювати з розкрученим брендом, який значно підвищує шанси на успіх;
  • готовий список постачальників, посередників та корисних організацій;
  • повністю продумана, протестована та гарантовано працююча бізнес-ідея. Є всі необхідні розрахунки матеріалів та сировини, правила обладнання торгових чи виробничих приміщень, алгоритми розкладки товарів та інші рекомендації;
  • доступ до інформаційної підтримки та навчальних матеріалів;
  • працююча маркетингова стратегія з готовим дизайн-макетом вивіски та рекламних банерів (сайту);
  • відносно низький рівень конкуренції – різні види франшиз функціонують за своїми правилами, проте найчастіше франчайзер контролює кількість своїх партнерів у конкретному регіоні.

Попри те, що 100% гарантії успіху не здатний дати жоден франчайзер, бізнес за франшизою справді став дуже зручним для багатьох підприємців. Щоб отримати гідний результат, необхідно уважно вивчити ринок, визначитись, яку франшизу обрати, а також детально вивчити договір.

Мінуси франчайзингу:

  • порівняно мала свобода дій – франчайзі зобов’язаний неухильно виконувати всі вимоги договору, відповідати стандартам та нормам материнської компанії;
  • часто франчайзер зобов’язує своїх партнерів закуповувати сировину та матеріали у конкретних постачальників. Це може коштувати дорожче, ніж в інших виробників чи посередників;
  • суворі територіальні обмеження – найчастіше франшиза продається для реалізації у конкретному районі. Виходити за його рамки, співпрацювати з іншими франчайзі та відкривати свої власні конкуруючі точки заборонено;
  • досить висока вартість франшизи;
  • ризик одностороннього розірвання договору – це трапляється дуже рідко, проте франчайзер має можливість відібрати ліцензію у франчайзі, якщо він не виконує обумовлених умов;
  • материнська компанія може збанкрутувати та перестати існувати, перейти до іншого власника або змінити курс. Франчайзі не впливають на цей процес.

Щоб максимально ефективно використовувати свої кошти, варто заручитись підтримкою фахівців та експертів на кожному етапі. Почати можна з аналізу найперспективніших ніш, тоді стане зрозуміло, яку франшизу вибрати.

Франшиза чи стартап

Відповісти на запитання «Що краще: бізнес за франшизою чи власна справа?» можна лише після вивчення цілої низки розрахунків, аналітичних та статистичних викладок, думки експертів та юристів. Враховувати доведеться різні чинники, аж до вартості та зовнішнього вигляду пакування. Велике значення має сфера діяльності. Іноді відкрити свою справу набагато дешевше, ніж купити франшизу.

Також слід брати до уваги навички та кваліфікації підприємця. Якщо йому, крім бізнес-моделі, потрібна допомога з організацією та навчанням, то франчайзинг буде вигіднішим. Співпрацюючи з великою, відомою компанією, можна дуже швидко знайти перших клієнтів і відразу почати активно працювати. Наявність перевіреної стратегії ведення бізнесу допоможе уникнути багатьох помилок.

Проте власники своєї справи не підкоряються наказам «зверху». Вони не залежать від репутації материнської компанії та не страждають через її проблеми. Також вони можуть самостійно визначати курс свого підприємства, включаючи повну заміну асортименту або кардинальну зміну дизайну приміщення.

Яку франшизу обрати

Визначившись із головними аспектами, можна почати шукати партнера.

Існує кілька місць, де представлені доступні для купівлі франшизи:

  • виставки, на яких представники брендів презентують свої пропозиції. Цей варіант є оптимальним, якщо ще немає розуміння, яку франшизу вибрати. Можна розглянути відразу багато пропозицій зібраних в одному місці одночасно;
  • каталоги, де перераховані компанії, дано опис їхньої діяльності та умов співпраці. Це спеціальні каталоги франшиз, які сьогодні існують в онлайн-версіях;
  • безпосередньо на сайті конкретної компанії. Такий спосіб підходить, якщо питання «яку франшизу вибрати?» вже відпало і рішення ухвалено. На сайтах компаній, які продають франшизи, є спеціальна сторінка з інформацією про це та з контактами співробітника, який відповідає за цей аспект.

Підбираючи компанію для співробітництва, варто взяти до уваги свій бюджет. Насамперед це комерційне підприємство і воно має приносити прибуток. Також експерти рекомендують звертати увагу на тренди та тенденції на ринку.

При збиранні інформації про можливих партнерів варто вивчити відгуки тих, хто вже купив їхню франшизу. При необхідності можна навіть вирушити на місце в один із магазинів (кафе, цехів) та спробувати поговорити з власником. Зрештою, якщо все складеться, він стане одним із майбутніх партнерів.

Підсумувавши, необхідно сказати, що франшиза – це дуже зручний сучасний інструмент бізнесу. Однак він не повинен вважатися панацеєю. Тільки старанна робота та правильні розрахунки здатні привести до успіху.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *