Корисні поради на кожен день


Інвестиції: що це і як їх залучити до свого бізнесу

Інвестиції що це та як їх залучити до свого бізнесу

Рано чи пізно будь-який підприємець приходить до висновку про те, що неможливо побудувати справді успішний, добре працюючий бізнес тільки на свої власні кошти. Будь-якій справі потрібні ресурси, інвестиції. Це можуть бути гроші, інформація чи матеріальні цінності. В цій статті ми розглянемо, що таке інвестиції, які види інвестицій існують та як залучити інвестиції до свого бізнесу.

Інвестиції: це

Інвестиції – це витрати грошей або інших ресурсів на придбання фінансових активів, які приносять дохід або можуть збільшити вартість у майбутньому. Головна мета інвестицій полягає в отриманні прибутку чи зростанні капіталу, а не в споживанні.

Для багатьох людей інвестування стає каменем спотикання. Вони надто бояться ризиків (які, безперечно, є), тому вважають за краще не звертатися до інвесторів. Підприємства, які не масштабуються і не розвиваються, частіше страждають від економічних «катаклізмів». Вони більше підвладні змінам на ринку та в політичній ситуації країни. Завжди існує шанс, що їх обійдуть чи підімнуть під себе конкуренти. Зрештою вони виявляються першими в черзі на банкрутство.

Саме тому інвестиційна діяльність стає одним із головних обов’язків підприємця. Йому потрібно розуміти, які бувають види інвестицій, де їх можна отримати та на яких умовах. Звичайно ж, він також повинен правильно розпоряджатися отриманими ресурсами, щоб виправдати довіру і повернути вкладені кошти з обумовленим прибутком. Інвестиції – це не одноразова позика або кредит, це циклічна діяльність, яка полягає у постійному пошуку нових інвесторів та спілкуванні з тими, хто вже став частиною проєкту.

Види інвестицій

Інвестиційний проєкт може передбачати залучення різних ресурсів. Підприємець може потребувати не тільки фінансових коштів. Інвестиції – це також обладнання, нерухомість, програмне забезпечення, інформація та послуги спеціалістів. Умовно виділяють два основні види: реальні та фінансові вкладення.

Види інвестицій:

  1. Реальні – передбачають внесення матеріально-виробничих запасів, основного капіталу та нематеріальних активів.
  2. Фінансові – передача коштів та цінних паперів на певних умовах.

Ще одна класифікація включає такі види інвестицій:

  1. Приватні – надходження від приватних (юридичних та фізичних) осіб.
  2. Державні – субсидії та гранти на конкретні проєкти.
  3. Іноземні – така інвестиційна діяльність є актуальною для тих підприємців, які планують вихід на закордонні ринки.

Якими б не були джерела інвестування та види інвестицій, вони вимагають максимально відповідального підходу та підготовки. Підприємець має подбати про збирання та надання потенційним інвесторам фінансових даних. Йому потрібно провести аудит, розрахувати ймовірний прибуток та описати можливі ризики.

Як залучити інвестиції: етапи

Незалежно від масштабу будь-яка інвестиційна діяльність має бути ретельно спланована та задокументована.

Існує 5 ключових етапів пошуку та залучення інвестицій

Оцінка проєкту

Інвестиції можуть бути потрібні на самому старті підприємства для його запуску або для розширення поточної діяльності. В обох випадках потрібно скласти бізнес-план, в якому буде детально розписано, для яких потреб потрібно вливання коштів.

Пошук інвестора

Фактично, будь-яка людина чи організація, яка надає свої ресурси на конкретних умовах, вже є інвестором. Якщо проєкт невеликий, то кошти можуть надати навіть родичі чи друзі. Однак це не означає, що з ними можна ігнорувати документальний та юридичний бік питання.

Найчастіше ресурси надають організації, для  яких інвестиційна діяльність є основною. Це професійні інвестори – венчурні інвестори, інвестиційні фонди. Також можна постаратися зацікавити так званих «бізнес-ангелів». Це люди, які спонсорують підприємства на певних умовах. Вони можуть додатково допомогти з розвитком проєкту, поділитися своїми діловими контактами чи стати провідниками у конкретній сфері діяльності.

Підсумувавши, можна сказати, що при пошуку інвестора власник бізнесу може використовувати теплі або холодні контакти. До списку перших входять знайомі, знайомі знайомих, і навіть люди, із якими він спілкується у процесі праці (клієнт, постачальник, партнер). “Холодними” називають контакти, які ніяк не пов’язані з нинішнім колом спілкування. Їх можна шукати на інтернет-ресурсах, спеціалізованих конференціях, бізнес-спільнотах.

Підготовка до переговорів

Пояснення концепції бізнесу на словах чи красномовний опис майбутньої масштабної мережі магазинів навряд чи вразить перспективного партнера. Інвестиції – це, перш за все, бізнес. Кожен інвестор зацікавлений у тому, щоби отримати свій прибуток. Підприємець повинен презентувати себе як відповідальну і гідну довіри людину.

Навіть у разі особистого знайомства з потенційним інвестором потрібно нагадати йому про себе та свій проєкт письмово. Після зустрічі варто надіслати йому електронного листа з інформацією про те, де і як сталося знайомство, про що йшлося у розмові (чи були попередні домовленості), короткий опис проєкту, заклик до дії (прохання написати відповідь або зателефонувати), а також контакти для зворотного зв’язку.

Майбутньому інвестору необхідно надати інвестиційний проєкт. Однак, крім самого документа, краще зробити його короткий тизер. Одного слайда буде достатньо, щоб чітко пояснити суть проєкту, представити самого підприємця, те, що він уже має, і те, чого він прагне. Головне – це розповісти, чим він може зацікавити інвестора, що може запропонувати і обмін на ресурси.

Оптимальна структура тизера:

  • чітке формулювання мети;
  • коротка характеристика команди (компетенції, досвід, досягнення);
  • бізнес-ідея;
  • завдання проєкту (виявлені проблеми у галузі та шляхи їх вирішення);
  • у чому полягатиме роль інвестора (скільки та які ресурси потрібні, у які терміни);
  • прибуток чи вигода від участі для інвестора;
  • контакти для відповіді.

Після обговорення попередніх умов можна призначати основну зустріч.

Переговори

Те, що потенційний інвестор погодився вислухати презентацію, ще не говорить про його згоду на участь у проєкті. Підприємець має «продати» свою ідею. Переговори вважатимуться успішними лише тому випадку, коли інвестор явно зацікавлений і активно входить в обговорення.

Типи переговорів:

  • публічний виступ, їх ще називають пітч-сесія;
  • виступ перед аудиторією, що складається з інвесторів;
  • особиста зустріч;
  • elevator pitch.

На переговорах перших двох типів неможливо обговорити деталі та конкретні пункти майбутньої угоди. Це своєрідна підготовка до більш детального спілкування (особистого чи листування). Однак тут важливо скласти сприятливе перше враження.

Саме на особистих зустрічах обговорюється основна частина умов майбутньої співпраці. Як правило, на момент особистої розмови обидві сторони вже добре знають інвестиційний проєкт, тому можуть проговорити кожну деталь.

Терміном elevator pitch називають коротку презентацію продукту чи проєкту. Фактично, це опис концепції у 100-150 словах. За час цієї розповіді інвестор має зрозуміти, у чому буде його вигода від участі.

Оформлення документації

Якщо етап переговорів був успішним, то інвестиційний проєкт виявився привабливим для інвестора та умови співпраці влаштовують обидві сторони. Все це потрібно обов’язково зафіксувати письмово. Навіть під час роботи з друзями та родичами будь-які фінансові відносини краще закріпити документально. Завірити угоду юридично допоможе юрист, проте пункти договору підприємцю необхідно прописати спільно з інвестором.

Зазвичай договір про співробітництво включає такі сегменти:

  • ціль інвестування;
  • умови партнерства;
  • права інвестора (чи може він брати участь в управлінні підприємством);
  • вихід із партнерства.

Законодавчо такий вид співробітництва не регулюється. Його умови закріплюються в основних документах підприємства – Статуті та установчих документах.

Інвестиції: як знайти інвестора

Найкращим способом залучення ресурсів є співпраця з професійними інвестиційними компаніями. Вони добре розуміються на конкретному сегменті ринку та провели велику кількість аналогічних угод. Інвестиційна діяльність – це їхні будні, тому в їхньому розпорядженні найсучасніші та найпродуктивніші інструменти. Виступаючи посередниками між підприємцями та інвесторами, такі компанії діють на користь обох сторін.

Ще один чудовий спосіб залучити інвестиції – це скористатися спеціальним сайтом. Існує кілька напрямків, у яких працюють такі платформи:

  • інтернет-ресурси для запуску стартапів – тут можна знайти як інвестора, так і того, хто допоможе порадою;
  • сайти «бізнес-ангелів» – це специфічна інвестиційна діяльність, при якій «ангели» не лише надають проєктам потрібні ресурси, але й пропонують всебічну підтримку. Вони можуть супроводжувати підприємця-початківця у складні періоди, беручи участь у прийнятті рішень. Проте для їх залучення необхідно також спочатку скласти інвестиційний проєкт;
  • краудфандингові сайти – тут збираються нестандартні інвестори, зацікавлені в унікальних проєктах;
  • акселератори та бізнес-інкубатори – так називають системне інвестування з підтримкою. Найчастіше ці види інвестицій пропонують власники популярних, великих компаній. Зазвичай вони спонсорують цікаві для них стартапи, щоб вийти з ними на новий сектор ринку або розширити свою діяльність. Вони можуть пропонувати підприємцям-початківцям приміщення у своїх будинках, щоб було простіше організувати спільну діяльність;
  • професійні чати, соцмережі та канали – у місцях, де збираються представники конкретних спеціальностей, також можна шукати інвесторів;
  • ринок прямих інвестицій – це досить довгий шлях, проте він один із найнадійніших. Зазвичай фірми з пошуку прямих інвестицій допомагають підприємцям знайти тимчасових інвесторів, які бажають вкластися в проєкт, а потім перепродати свою частку.

Експерти рекомендують підприємцям, які шукають інвесторів, підготуватися до численних відмов. Це природний процес, лише певний відсоток потенційних партнерів зацікавить новий інвестиційний проєкт.

Щоб збільшити привабливість підприємства для майбутніх партнерів, варто зробити ставку на маркетинг. Відмінний спосіб для недорогого розвитку – створення особистого бренду. Представляючи свої ідеї та погляди в соцмережах, комунікуючи з клієнтами та роблячи товарну марку відомою, підприємець підвищує свої шанси отримати інвестиції. Органічний розвиток бренду займає час, проте є дуже показовим для аналітиків.

Схожі записи

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *