Зміст
Резюме – основний документ, який потрібно скласти будь-якому претенденту на посаду. Але його наявність не гарантує не тільки отримання бажаної роботи, але й навіть запрошення на співбесіду. Тому можна щоденно відправляти сотні копій, сподіваючись на щасливий випадок, а можна відправити п’ять і на всі отримати зворотний зв’язок. В статті ми з’ясуємо, як скласти резюме, щоб отримати роботу та як зробити його інформативним та цікавим, щоб збільшити свої шанси.
Як скласти резюме, щоб зацікавити рекрутера
HR-спеціалісти в середньому розглядають до 100 резюме щоденно, при цьому на перегляд одного документа вони витрачають до 15 секунд. Це означає, що у вас є дуже короткий проміжок часу, щоб вразити та зацікавити. Тому важливо зробити так, щоб кожен пункт резюме впадав в око та ніс максимум корисної інформації для роботодавця.
Класичне резюме складається з 7 пунктів:
- Контактні дані.
- Посада.
- Освіта.
- Професійні навички.
- Досвід роботи.
- Додаткова інформація.
- Рекомендації.
Контактні дані
Контактні дані – це шапка будь-якого резюме. В ній потрібно вказати основні дані для ідентифікації та зв’язку з вами:
- прізвище та ім’я (по батькові можна не писати, оскільки ми поступово переходимо на європейські стандарти введення документів);
- дата та місце народження;
- контактний телефон та e-mail.
Додайте до цього пункту посилання на власні сторінки в соцмережах, але перед цим варто перевірити, чи не має на них фотографій ти особистих дописів, які могли б вас спровокувати. Якщо є портфоліо робіт, посилання на нього також можна залишити в цьому підрозділі.
Перевірте, яку електрону пошту ви вказуєте. Вона повинна відповідати класичному формату: перед символом @ має бути вказано реальне прізвище та ім’я, а не набір незрозумілих символів або екстравагантний нікнейм на кшталт «жінка-кішка».
Окреме питання – чи варто вставляти фото в резюме? Відповідаємо однозначно – так, варто. Фахівці з персоналу запевняють, що резюме, в якому є фото, справляє приблизно таке ж саме враження, як й безпосереднє знайомство з людиною. Рекрутери зазначають, що у разі, якщо резюме зацікавило, але в ньому не має фото, вони роблять на нього запит, що забирає час. Більш того, існує ціла категорія професій, для яких його наявність є обов’язковою умовою, наприклад, сфера обслуговування або модельний бізнес.
Але вкрай важливо викласти дійсно якісне, бажано професійне фото, яке б презентувало б вас з найкращої сторони. Ідеальний варіант – замовити ділову фотосесію. У разі, якщо такої можливості не має, то зробіть селфі. Але не варто вирізати себе з весільних фотографій чи фото з відпочинку.
Посада
Посада, яку ви бажаєте отримати – ключова інформація для рекрутера. Саме за нею спеціалісти з HR вирішують, чи підходить їм людина, чи ні. Якщо ви маєте відповідний рівень компетенції та навичок для декількох суміжних галузей, так і вказуйте це. Особливо, якщо співпрацюєте з агенціями з працевлаштування або відправляєте резюме у десятки компаній.
Освіта
Якщо ви націлені скласти резюме, яке допоможе вам себе «продати», вказуйте не тільки усі виші, які закінчили, але й курси підвищення кваліфікації та тренінги. Маєте відповідне посвідчення? Обов’язково зазначте це. Людина, яка вкладає час та гроші у професійний розвиток – це цінний кадр, який автоматично виділяється на фоні інших.
Що робити, якщо освіта не має відношення до вакансії? Позначити причини зміни професії та вкажіть усі курси перекваліфікації, які ви проходили.
Професійні навички
Тим, хто розбирається в питання того, як скласти резюме, варто приділити максимум уваги саме цьому пункту, адже його рекрутери роздивляються в першу чергу. Вкажіть усі вміння та якості, які відповідають бажаній посаді. Чим конкретно ви можете впасти в око роботодавцю:
- вмінням працювати з базовими програмами на рівні експерту або навпаки спеціалізацією в унікальних продуктах, наприклад, язиках програмування;
- досконалим володінням іноземними мовами, в тому числі рідкісними;
- успішним закриттям надскладних проєктів;
- розробкою унікальних концепцій, програмного забезпечення та додатків.
Доводьте власний професіоналізм через мову цифр та конкретики. Наприклад, «вивела збитковий проєкт у прибутковий з показником 400 000 грн за рік» або «збільшила базу клієнтів зі 100 до 500 людей».
Важливий момент: демонструйте тільки ті успішні результати, які можна підкріпити фактами. Не варто нічого вигадувати та занадто прикрашати. Якщо ви вкажете в резюме свідомо неправдиву інформацію, що будете робити, коли вас призначать на посаду, яка не відповідає вашій кваліфікації?
Але одночасно не варто соромитися та принижувати власні досягнення. Саме вони – це запорука отримання бажаної роботи. Тому об’єктивно оцініть, що ви вмієте робити та чим перевершуєте середньостатистичного спеціаліста у власній галузі.
Головна інформація, яка повинна бути в цьому пункті – це володіння мовами та програмами. Ніяких загальних фраз із серії «я чудово спілкуюсь англійською мовою». Кращий варіант: «маю сертифікат володіння англійською мовою IELTS TOEFL рівня С1». Також додайте перелік усіх програм, якими можете користуватися: від Photoshop до ZOOM. Але забудьте за фразу – «я – впевнений користувач Microsoft Office». Навряд чи є людина, яка буде приголомшена тим, що ви вмієте друкувати в Word.
Якщо ви бажаєте продемонструвати вільне володіння комп’ютером, пройдіть у «Дії» тест на цифрову грамотність та додайте його до резюме. Його проходження займає 30 хвилин, і по закінченню ви отримаєте сертифікат, який підтверджує відповідні навички та знання.
Досвід роботи
Описуйте свій досвід роботи з декількох останніх місць. Якщо ваш трудовий стаж – понад 20 років, не варто розпочинати розповідь з того, що ви робили після армії чи перед декретом. Можливо, на початку своєї професійної діяльності ви працювали офіціантом, а зараз претендуєте на посаду помічника нотаріуса. Це недоречний досвід.
Але що робити, якщо релевантного досвіду не має? Робити акцент на навичках чи додаткових уміннях, які можуть згодитися для поточної вакансії.
Щоб зробити резюме функціональним, варто оформити досвід роботи наступним чином: зазначте дату початку та кінцю роботи, назву компанії, та посаду, яку ви обіймали. Краще, щоб це було не просто полотно тексту, а виокремлені пункти. Якщо перелік вийшов занадто довгим, залиште тільки найважливіші пункти. Але, перелічуючи досягнення, підкріплюйте їх відповідними доказами.
Одна з найпоширеніших проблем з цим підрозділом – занадто тривала перерва у роботі. Найкращий вихід з положення – знайти об’єктивне пояснення, чому так сталося. Наприклад, ви тривалий час не працювали, оскільки перебували в декретній відпустці або не мали такої можливості за сімейними обставинами. Можливо ви навчалися, проходили курси перекваліфікації або стажувалися.
Додаткова інформація
Розбираючись в тому, як скласти резюме, багато хто нехтує цим пунктом, оскільки вважає його непотрібним. Але це хибна думка. Правильно сформульовані додаткові вміння та якості, необхідні для конкретної посади, можуть стати вашим головним козирем у порівнянні з конкурентами.
Відмовтеся при описі себе від використання кліше на кшталт «відповідальний», «працьовитий», «комунікабельний». Через масове тиражування вони давно втратили якусь цінність. Більше конкретики – замість «відповідальний» вкажіть, що «за 3 роки обіймання посади жодного разу не завалила дедлайн». Замість «працьовитий» зазначте, що «за 2 роки виріс з менеджера до керівника відділу» і так далі за аналогією.
Зазначте власні інтереси та хобі, які допоможуть роботодавцю уявити, хто ви та як будете працювати в команді. Але краще вказувати тільки ті інтереси, які мають хоча б опосередковане відношення до посади, на яку ви претендуєте. Умовно кажучи, якщо ви хочете обіймати посаду маркетолога, нікого не цікавить, що у вільний час ви печете пиріжки. «На дозвіллі я спілкуюся з друзями та ходжу в кіно» – це приклад інтересів, які не виокремлять вас на фоні інших. І порівняйте: «5 років займаюся бігом. Минулого року брала участь у регіональних змаганнях та посіла 2 місця». Навіть якщо значних досягнень у вас не має, просто додайте конкретики.
Якщо ви маєте водійське посвідчення, вкажіть це та зазначте досвід та перелік відкритих категорій. Для більшості посад, особливо, якщо ви працюєте віддалено, це не має значення, але це важлива навичка, яку варто додати.
Ще один момент – громадянська активність. Якщо впродовж останнього часу ви займаєтесь волонтерською діяльністю, це може бути суттєвою відмінністю на фоні більшості. Але тут також важливі конкретні дані, а не просто «з кожної заробітної плати я перевожу 200 грн на ЗСУ». Можливо ви збирали гроші на допомогу певним підрозділам або на початку повномасштабного вторгнення працювали у центрах прийому переселенців. Якщо є такий досвід, обов’язкового зазначте його в резюме.
Рекомендації
Рекомендації з попереднього місця роботи – це необов’язковий, але бажаний пункт. Чому? Тому ще таким чином ви економите час потенційному роботодавцю.
Взагалі, навіщо потрібні рекомендації у резюме:
- Звернути увагу на певні особливості людини. Наприклад, якщо попередній керівник зазначив, що підлеглий має лідерські здібності, поточний рекрутер може порекомендувати призначити його на іншу посаду.
- Перевірити правдивість інформації. Якщо додаєте до резюме цей блок, вкажіть щонайменше 2 рекомендації з останніх місць роботи. Декілька відгуків про вашу професійну діяльність та особистість з різних джерел допоможуть сформувати об’єктивну картину.
- Знайти підтвердження зазначеним досягненням. Якщо ваше резюме складає враження занадто хорошого, щоб бути правдою, роботодавець захоче знайти цьому підтвердження. І незалежний відгук від колишнього шефа може бути підґрунтям в цьому питанні.
Як скласти резюме: що робити на завершальному етапі
Ми розібралися у питанні того, як скласти резюме аби воно було конкурентним, але зверніть увагу на деякі аспекти:
- пишіть простими словами та уникайте використання специфічних скорочень;
- ідеальний обсяг резюме – 1 сторінка (максимум – 2);
- конвертуйте документ у pdf-формат, щоб не виникло незручностей з його відкриттям;
- користуйтеся готовими шаблонами або конструкторами, які спрощують формалізацію даних. Більшість з них – безкоштовні, але є і платні, які пропонують унікальні макети та безліч додаткових функцій, які спрощують складання резюме;
- не відправляйте документ одразу після написання, дайте йому «відлежатися». З часом перечитайте його ще раз – гарантовано знайдете як помилки, так й речення, які краще перефразувати.
Сподіваємося, що ми закрили пробіли у тому, як скласти резюме, щоб воно вирізнялося від тисяч інших. Це основа, якої варто притримуватися. Але також радимо відстежувати зміни у цьому питанні та актуальні тренди, оскільки для роботодавця це є показником того, що ви рухаєтесь в ногу з часом.