Зміст
Підшукуючи нову роботу, розсилаючи резюме та спілкуючись із HR-арами, люди не можуть повністю контролювати всі фактори, тому їм складно прорахувати свої шанси на здобуття бажаної посади. Однак є способи, що допомагають підвищити ймовірність позитивного результату. Один із них – освоєння важливих hard skills, які вигідно виділять претендента на фоні конкурентів. В статті ми розглянемо, що становлять собою hard skills та чому їм варто приділити увагу.
Hard skills: що це
Хард скілс – це сукупність знань, які можна здобути в процесі навчання, протестувати, оцінити за допомогою конкретних параметрів або характеристик. У цій категорії вміння швидко набирати текст, володіння іноземними мовами, здатність застосовувати спеціальні методики під час аналізу.
Тобто, це ті навички, які можна легко оцінити з об’єктивної точки зору. Щоб їх опанувати, зазвичай потрібно пройти курс навчання та отримати сертифікат, диплом, ліцензію чи інший документ. Однак іноді досвід грає більшу роль, ніж формальне відвідування лекцій. Саме тому найчастіше при прийнятті на роботу претендентів просять виконати тестове завдання. За його результатами оцінюється професіоналізм та компетенції людини.
Зазвичай, коли йдеться про навчання чи освіту, насамперед приходить думка про hard skills. У більшості навчальних програм їм приділяється величезне значення та безліч академічних годин. Виняток становлять лише гуманітарні курси, суть яких полягає у надбанні soft skills (комунікабельність, здатність зберігати рівновагу в стресових ситуаціях, уміння адаптуватися до нового середовища та схильність до командної роботи).
Фактично, будь-яка професія базується на хард скілах, оскільки це її «скелет», основний набір інформації, навичок та умінь.
Hard skills: типи
Фонд Карнегі Мелона та Стенфордського дослідницького інституту приділив увагу вивченню того, як впливають «жорсткі» та «м’які» скіли на розвиток кар’єри. Вони провели опитування та проаналізували різні фактори, що стосуються діяльності учасників списку Fortune 500. В результаті виявилося, що левова частка успіху (а точніше, три чверті) залежить від софт скілс. Це означає, що хард скілс впливають лише на одну чверть (25%).
Звичайно, це не говорить про те, що потрібно ігнорувати вивчення програмного коду на користь методу активного слухання. Однак результат дослідження говорить про те, що не можна покладатися виключно на компетентність та володіння базовими робочими навичками. Щоб просунутися кар’єрними сходами, завоювати авторитет, стати справжнім лідером і створити міцну репутацію, знадобиться цілий ряд умінь із категорії soft skills.
Hard skills можуть бути унікальними, такими, які є актуальними тільки для однієї або декількох суміжних професій. Фінансовий аналітик або оператор конвеєра мають освоїти досить вузький спектр навичок. Також хард скілс бувають універсальнішими. Так, іноземна мова допоможе кар’єрі будь-якого з перерахованих вище фахівців.
Найбільш популярні навички останніх років
Очевидно, що для кожної конкретної професії є відповідний список жорстких скілів, зазвичай він перерахований у посадовій інструкції. За підсумками 2022 року найбільш популярними навичками з категорії «hard» на ресурсі LinkedIn стали:
- якісне обслуговування клієнтів;
- вміння здійснювати продажі;
- розуміння основ бухгалтерського обліку;
- знання основи маркетингу;
- цифровий маркетинг;
- здатність орієнтуватися в управлінні фінансами;
- маркетинг у соціальних мережах та медіа;
- інженерна справа;
- мова структурованих запитів (SQL).
Дослідження, проведене у першій половині 2023 року, показало, що лідерами навичок стали: розробка програмного забезпечення, мова структурованих запитів, фінанси, Java та Python.
Hard skills: приклад
Краще зрозуміти, що являють собою hard skills, можна з прикладу роботи бухгалтера. Хороший бухгалтер повинен мати певний набір професійних навичок. Цікаво те, що на відміну від софт скілс, вони будуть практично однаковими в різних країнах і культурах. Стандартний набір умінь включає здатність орієнтуватися в елементарних програмах Microsoft Office (Word, Exel). Крім того, важливі знання та досвід у роботі з галузевим програмним забезпеченням (для управління податками та зведення балансу).
Основний перелік навичок та умінь бухгалтера, на кожному підприємстві та організації (він може бути доповнений або скорочений):
- обробка первинної документації;
- вміння складати та читати звіти;
- обчислення податків, зборів, пені та комісій;
- ведення фонду заробітної плати, фонду амортизації, резервного фонду;
- облік дебетових та кредитних заборгованостей.
Поряд із цими жорсткими навичками хороший фахівець володітиме безліччю м’яких – це соціальний інтелект, продуктивне спілкування з колегами, підтримка дисципліни та субординації на робочому місці. Також мова йде про ефективне вирішення конфліктних ситуацій, уміння співпрацювати з іншими працівниками для досягнення спільної мети чи розв’язання конкретних проблем.
Hard skills: як розвинути
Головна порада, яку дають експерти з працевлаштування, це розвиток тих навичок, до яких вже є схильність. Саме в цій сфері людині найпростіше досягти вершин. Якщо основними рисами характеру є усидливість і методичність, варто подумати про кар’єру бухгалтера чи економіста. Однак за наявності аналітичного мислення, здатності до побудови систем та довгострокових планів більш актуальною видається посада управлінця чи менеджера. У будь-якому випадку природних здібностей не вистачить для якісного виконання всіх службових обов’язків. Їх необхідно обов’язково посилювати, розвивати та доповнювати.
Більшість людей свої перші hard skills отримують у вищих навчальних закладах, коледжах чи професійно-технічних училищах. Вони навчаються бути економістами, менеджерами, соціологами та біологами, теслярами та електриками. Однак ці базові знання швидко втрачають свою актуальність, тому професійний рівень потрібно постійно підтримувати, а в ідеалі підвищувати.
Для розвитку жорстких скілів сьогодні є багато можливостей. Практично в кожній сфері представлені експерти, які готові поділитися своїм досвідом та унікальними напрацюваннями. Вони організовують курси, семінари, коуч-сесії, тренінги та школи. Залежно від поставленої мети людина може вибрати багаторічний курс або одноденний семінар.
Hard skills та soft skills: різниця
Для формування хард скілів потрібна робота інтелекту (IQ, логіка, ерудиція), а для софт скілів – емоційність (EQ, емпатія, людяність).
Можна відобразити різницю між цими двома типами навичок:
- Hard skills будуть постійними фактично в кожній компанії.
- Soft skills навпаки, істотно залежить від ситуації – корпоративної культури, соціально-культурного тла у суспільстві, світогляду конкретної людини.
Ще один фактор відмінності стосується швидкості напрацювання навичок різних типів. Хард скіли формуються швидше, тому що для них існують інструкції. Інформацію можна вивчити за конкретною програмою, досягти того чи іншого рівня, а також отримати об’єктивний доказ наявності навички (сертифікат чи диплом). Софт скіли виробляються довше, оскільки вони зачіпають цілий пласт особистості. Для вивчення і напрацювання немає покрокового посібника, вони накладаються на природні риси характеру людини (приязність, конформізм, дипломатичність). Найчастіше софт скіли люди набувають з віком або після певного досвіду, зробивши кілька спроб і помилок.
Hard skills: чому важливі
Складно сказати, що якісь навички більш цінні чи значущі, оскільки це залежить від професії та життєвих цілей людини. Проте за певного узагальнення можна виділити три групи професій, у яких співвідношення хард і софт скилс варіюється у тих чи інших пропорціях:
- Hard skills важливіші, ніж soft: це вчені та медики, технічні фахівці та люди, зайняті на робочих спеціальностях. Вони добре впораються зі своїми обов’язками незалежно від уміння спілкуватися з колегами.
- Обидва типи навичок важливі однаково: такі фахівці зазвичай працюють з людьми, тому їм потрібно бути професіоналом у вибраній сфері і водночас вміти спілкуватися з колегами, постачальниками та клієнтами. Прикладом можуть бути юристи, підприємці, менеджери.
- Soft skills набагато важливіші, ніж hard: тут вміння вибудовувати контакти з людьми превалює над специфічними вміннями. Яскравими представниками таких професій виступають продавці та торгові представники, маркетологи та політики, творчі люди та бізнесмени у сфері послуг.
Багато експертів говорять про те, що сьогодні спостерігається тенденція підвищення цінності софт скілів. Більш того, її буде продовжено і в найближчому майбутньому. Це означає, що якщо раніше володіння набором жорстких навичок було гарантією працевлаштування, то тепер крім вузькоспеціалізованих професійних якостей не обійтися без комунікабельності та творчого мислення. Хімік, який вміє вибудовувати стосунки з колегами та керівництвом, буде більш успішнішим, ніж хороший, але відлюдькуватий фахівець.
Які хард скілз варто додати до резюме
Якщо людина має цілий набір практичних і цінних хард скілів, але роботодавець про них не знає, то користі від цього не буде ні для першого, ні для другого. Важливо вміти сформулювати свої ключові переваги та правильно подати їх у резюме.
Варто наголосити на кращих навичках, які мають пряме відношення до конкретної посади. Бажано уникати занадто довгого списку навичок, оскільки це призведе до розсіювання уваги роботодавця.
Експерти рекомендують адаптувати резюме під конкретну вакансію, а не надсилати всім шаблонний варіант. Можна подивитися, які саме якості наймач цінує у майбутньому співробітникові, та включити їх у такому самому формулюванні у своє резюме. Звичайно, це потрібно робити лише у тому випадку, якщо це відповідає дійсності.
Найбільш промовистими доказами ефективності роботи будуть факти, цифри та статистика. Якщо є можливість, варто надати дані у вигляді кейса або у форматі “до і після”.
Програміст може включити у резюме свої здібності до управління базами даних, володіння конкретними мовами програмування, уміння проводити системний аналіз та повноцінну розробку проєктів.
Економісту треба грамотно розповісти про те, що він уміє вивчати попит та пропозицію, аналізувати дані, працювати з системами оподаткування, розуміє принципи торгівлі та орієнтується в обмінних курсах.
Претендент на посаду графічного дизайнера має включити в список кращих навичок вміння візуалізувати дані, робити фотокомпозиції та верстку, досвід роботи з типографіями, перелік програм, в яких він працює.
Для фахівця SЕО (пошукова оптимізація) актуальними будуть інші hard skills: знання пошукового маркетингу, аналіз та підбір ключових слів, уміння працювати з SEO-інструментами, здатність до розробки контент-плану та наявність базових навичок з link building.
Hard skills – це важлива частина нашої професійної компетентності. Це основа, навколо якої формуються інші супутні навички. Їх систематичний розвиток – це гарантія того, що конкретний фахівець зможе витримувати конкуренцію на ринку, підлаштовуючись під актуальні запити.
Джерела: www.investopedia.com, ginbits.com