Зміст
Відносини важливі для кожної людини, навіть для найзатятіших любителів усамітнення. Потреба у колективі закладена в наш генетичний код як єдина можливість вижити. Саме тому комунікація стала запорукою нашого успіху. Міжособистісні відносини допомагають покращити атмосферу у робочому колективі або побудувати систему продуктивної взаємодії всередині сім’ї. В статті ми розглянемо, що становить собою нетворкінг і чому йому варто приділяти увагу.
Нетворкінг: що це
Поняття «нетворкінг» існувало завжди, проте свою нинішню назву набуло відносно недавно. Фактично це англіцизм, який утворений від слів net («мережа») та work («працювати»). Неткоркінг – це діяльність, спрямована на створення кола знайомств чи контактів. Тобто це не просте спілкування зі знайомими та колегами, а цілеспрямоване формування певної спільноти.
Нетворкінг може бути застосований як у робочій сфері, так і в особистій. Його метою є спільне вирішення завдань та проблем, розвиток проєктів та просування кар’єрними сходами. Цікаво, що його основою стала теорія шести рукостискань. Це відома концепція, яка базується на припущенні, що кожен на планеті зможе налагодити контакт з будь-якою іншою людиною завдяки ланцюжку спільних знайомих (яка в середньому включає шістьох осіб). Її опублікували американці Стенлі Мілгрем та Джеффрі Треверс у 60-х роках минулого століття.
Головна особливість нетворкінгу полягає в тому, що він орієнтований на утворення довгострокових зв’язків, які принесуть користь усім учасникам. В контексті роботи в наймі або бізнесу він допомагає створювати та підтримувати репутацію, оскільки забезпечує довіру та підтримку у відносинах. Також його роль проявляється в тому, що люди всередині мережі можуть бути потенційно корисними один одному. Їм зручніше звернутися до вже знайомих фахівців, які мають певний кредит довіри (хоч і мінімальний).
Нетворкінг в контексті робочих відносин
Завдяки численним дослідженням соціологів із різних країн створено список порад щодо побудови мережі для вирішення робочих завдань.
Шукати можливості скрізь
Найкращі результати приносить відвідування заходів, які безпосередньо пов’язані з професійною діяльністю. Проте експерти кажуть, що не варто обмежувати себе виключно робочими заходами та івентами. Важливо використовувати усі можливості, які підходять для самопрезентації. Звичайно ж, перш ніж розповідати про свою діяльність чи бажану вакансію, необхідно адаптувати спосіб подачі до атмосфери заходу.
Скласти план
Експромти можуть спрацювати або завести в глухий кут. Щоб гарантовано отримати максимум користі з відвідування заходу, варто розписати завдання, провести дослідження та підготувати роздатковий матеріал. Найкраще заздалегідь дізнатися, хто братиме участь у івенті та подумати, з ким потрібно познайомитися. Відповідно, потрібно скласти список тем для спілкування, питань і навіть жартів, які допоможуть заповнити паузи. Важливо включити до переліку не тільки професійні інтереси. Краще розбавити їх питаннями про домашніх улюбленців, спортивні успіхи, хобі або новини кінематографа.
Роздатковий матеріал – це візитні картки, буклети та проспекти. Вони необхідні, щоб люди могли ознайомитися з проєктом та мати можливість зв’язатися з його організатором. Не менш важливою є і система запам’ятовування отриманих даних. Від формального відвідування заходу не буде жодної користі для нетворкінгу, якщо людина забуде, з ким і за яких обставин познайомилася. Необхідно зберігати матеріали, вручені співрозмовниками, а також робити короткі нотатки про зміст розмови.
Залишити позитивне враження
Активні, оптимістично налаштовані люди, зацікавлені у предметі розмови, завжди залишають гарне та яскраве враження. З ними охочіше вступають у розмову, оскільки їхня енергія справді заряджає та мотивує. Крім того, це дозволяє бути незабутнім і вигідно виділяє людину на тлі конкурентів. Щоб стати ідеальним співрозмовником, варто попрактикуватися в активному слуханні та спілкуванні. Наразі досить легко знайти матеріали для самостійного вивчення цих тем.
Виявити відповідальність та довести справу до кінця
Обмінюючись контактами, потрібно дотримуватись ділової етики, а також підтримувати створене позитивне враження. Знадобиться швидко відповідати на дзвінки та повідомлення від нових знайомих, а також обов’язково виконати дані обіцянки.
Щоб створити коло спілкування, яке справді відповідатиме цілям і цінностям людини, важливо виявляти щирість та чесність. Обман і прикидання в такій справі не принесуть довгострокових дивідендів.
Нетворкінг: переваги
Зустрічаючись з однодумцями, а також з людьми, які мають схожі цінності, можна знайти не лише потенційних співробітників, бізнес-партнерів або експертів для майбутніх консультацій. Ця діяльність підвищує шанси зустріти людину, яка стане добрим другом на довгі роки.
Обмінюючись ідеями, думками, сумнівами та страхами, люди розвивають свої особисті та професійні навички, звільняються від установок, що заважають, і переконань, отримують матеріал для саморефлексії та терапії. Все це сприятливо позначається на трудовому та особистому житті, оскільки проблеми вирішуються ефективніше, мотивація зростає, погляд на життя стає більш позитивним.
Пошук натхнення за допомогою нетворкінгу – це своєрідний мозковий штурм. Важливо те, що до нього можна підключити активних та вдумливих людей, здатних на генерацію теорій, які дійсно працюють. Отримана інформація та ідеї можуть бути абсолютно новими для людини, і це дозволить їй поглянути на ситуацію чи проблему з іншого ракурсу.
Однією з найважливіших функцій нетворкінгу стає «помітність». Це означає, що людина регулярно з’являється у полі зору інших людей. Вона презентує їм, що є фахівцем у тій чи іншій сфері, має конкретні навички та можливості, може надати певну допомогу та підтримку. Стаючи помітною, людина збільшує свої шанси отримати пропозицію про роботу або про вигідну співпрацю. Це виділяє її на тлі інших, незнайомих, невиразних кандидатів.
Звичайно, це працює й у зворотний бік. Обертаючись у суспільстві фахівців, легше знайти тих, хто допоможе знайти відповіді на конкретні робочі питання або допомогти підкоригувати резюме, перевірити переклад на помилки, зверстати макет рекламного буклета.
Нетворкінг – чудовий спосіб отримати дані з перших рук. До того, часто він відкриває доступ до інсайдерської інформації. Наприклад, можна дізнатися про вакансії, перш ніж будуть подані заявки про найм. Також можна отримати відомості про «чорних роботодавців» та уникнути серйозних наслідків у майбутньому.
Для людей, які працюють з актуальною інформацією та новітніми розробками, нетворкінг має стати обов’язковим. Постійне створення та підтримка мереж гарантує швидке отримання інформації та дає перевагу перед конкурентами.
Іноді нетворкінг може стати своєрідною груповою терапією. Коли в одному місці збираються люди, які вже пройшли той самий шлях і зіткнулися з типовими проблемами в конкретній галузі, вони можуть допомогти іншим учасникам розібратися в різних ситуаціях.
Типи нетворкінгу
Займаючись розширенням свого особистого, соціального чи ділового кола спілкування, можна використовувати різні методи. Залежно від цього, розрізняють три види нетворкінгу:
- Позитивний.
- Негативний.
- Змішаний.
При позитивному спілкуванні людина, перш за все, орієнтується на інтереси та потреби своїх співрозмовників. Вона прагне бути їм корисною, послужити своїми знаннями, зв’язками та вміннями. Вона більше віддає, аніж отримує.
Вибираючи негативний спосіб взаємодії, людина намагатиметься використовувати інших при мінімальній віддачі зі свого боку. Такий підхід складно поєднується із довгостроковою співпрацею.
Експерти рекомендують намагатися змішувати обидва методи в оптимальних пропорціях з урахуванням конкретної ситуації.
Нетворкінг: специфіка
Плануючи створення власної мережі комунікацій, варто пам’ятати не лише про переваги, а й про недоліки цього виду діяльності:
- інтроверти та некомунікабельні люди погано справляються з налагодженням зв’язків навіть при тому, що у бізнесі чи на робочому місці вони можуть бути дуже успішними;
- нові зв’язки – додаткове навантаження. Мережа контактів не будується і не функціонує сама собою, її необхідно постійно підтримувати, вливати в неї свою енергію, «крутити шестерні». Зайнятим людям буває складно знайти на цей час та сили;
- є шанс, що нові знайомі будуть застосовувати метод негативного нетворкінгу, постійно звертаючись за допомогою чи порадою.
Як формувати нові контакти інтровертам
Спеціально для замкнутих та нетовариських людей є кілька рекомендацій щодо налагодження нових контактів. Профільні фахівці радять змінити свою точку зору на такий формат взаємодії з іншими. Зокрема ставитися до цієї діяльності, як до не дуже комфортного, але обов’язково та корисного заняття. Наприклад, як до пробіжки чи відвідування лікаря.
Також можна порадити вивчати різні мови. Вміння порозумітися з людьми їхньою рідною мовою разом додасть вам кілька очок, суттєво виділяючи на тлі інших потенційних співрозмовників.
Нудні та «задушливі» люди рідко користуються успіхом у сфері спілкування. Щоб швидко налагоджувати контакти і залишати себе яскраве позитивне враження, варто навчитися бути цікавим. Для кожної людини це буде свій «рецепт», хтось зможе використати почуття гумору, іншій буде простіше задіяти ерудицію та розважати суспільство цікавими фактами.
Часто сором’язливі чи замкнуті люди вважають за краще не шукати нових знайомств, а розвивати старі. Не можна сказати, що цей підхід поганий, проте для підвищення ефективності своєї роботи варто приділити увагу розширенню кола контактів. Уникаючи цього, люди іноді просто тікають від того, що їх лякає. Звісно, не варто намагатися себе зламати. Жодні зусилля, зроблені через насильство над собою, не принесуть гідних результатів. Потрібно дати собі час на те, щоби навчитися спілкуванню. Також часу вимагатиме будь-який новий зв’язок, він повинен укорінитися та встоятись, щоб потім принести плоди. Можливо, на це буде потрібно кілька місяців.
У сучасному світі толерантності та інклюзії кожна людина має право і шанс на те, щоб проявляти себе комфортним для неї способом. Не існує єдиних стандартів побудови мережі контактів та впровадження нетворкінгу, це дає повну свободу вибору та розширює діапазон можливих дій. Єдине, про що варто пам’ятати, це екологічність щодо інших людей – ненасильницьке спілкування, етика та банальна ввічливість.
Джерела: www.michaelpage.co.uk, www.indeed.com