Корисні поради на кожен день


Активне слухання: що це та як розвинути

Активне слухання що це та як розвинути

Попри те, що понад 90% інформації людина сприймає за допомогою очей, вербальне спілкування має велике значення. Саме слова дозволяють правильно та повною мірою передати інструкції та попередження, описують емоції та переживання, характеризують стани та озвучують наміри. В статті ми розглянемо, що таке активне слухання як формат комунікації, в чому переваги активного слухання та як його розвинути.

Активне слухання як частина soft skils

Активне слухання – це техніка, яка допомагає не просто чути мову іншої людини, але також сприймати та запам’ятовувати її зміст. Ця навичка корисна практично всім, адже вона може стати в пригоді у професійній сфері та в особистому житті. Хороша новина в тому, що за бажанням правила активного слухання здатна освоїти кожна уважна людина.

Розвиваючи свої комунікативні здібності, людина набуває так звані «софт скіли», які опосередковано впливають на її ефективність. Вміння вибудовувати та підтримувати стосунки з колегами, керівництвом та близькими покращує якість життя та побуту. Крім того, це прискорює процес розв’язання різних проблем та питань, пов’язаних зі співпрацею та спілкуванням.

Як і багато інших навичок, активне слухання вимагає не тільки теоретичних знань, а й постійної практики. Чим більше часу витрачається на вдосконалення цього вміння, тим більш продуктивним буде комунікація.

Активне слухання: що це

Активне слухання – це здатність людини сконцентруватися на тому, що каже їй співрозмовник. Завдяки вмінню зосередитись на темі розмови людина може дійсно зрозуміти повідомлення, осмислити отриману інформацію та надати адекватну відповідь.

Така поведінка категорично відрізняється від пасивного слухання, коли співрозмовник просто прослуховує повідомлення, не запам’ятовуючи його та не акцентуючи на ньому свою увагу. Техніка активного слухання гарантує швидке розуміння та запам’ятовування інформації в деталях. Згодом не буде потреби повторювати або уточнювати повідомлення.

Люди, які практикують активне слухання, можуть використовувати вербальні та невербальні методи. Вони максимально зосереджені на співрозмовникові, що доводить їхню щиру залученість. Замість того, щоб просто перечекати, поки той, хто говорить, закінчить свою промову і надасть їм слово, вони справді поринають у суть слів, обмірковують їх і запам’ятовують.

Активне слухання в контексті робочих відносин

Уміння вдаватися до суті розмови корисне в різних ситуаціях, пов’язаних з роботою. Починаючи з розмови з HR-ом або рекрутером та закінчуючи звільненням у зв’язку з, наприклад, раптовим переїздом. Звичайно ж, комунікативні навички дуже широко використовуються людьми, які прагнуть обійняти вищу посаду, або за обов’язком служби повинні займатися організацією та координуванням.

Активне слухання можна поставити в один ряд із такими «софт скілами» як критичне мислення та вміння екологічно вирішувати конфлікти. Для будь-якого працівника, незалежно від сфери, це дуже цінна якість.

Переваги активного слухання

Профіт, який отримує людина, яка освоїла активне слухання:

  1. Вона краще налагоджує зв’язки. Інші люди почуваються комфортно поряд з тим, хто щиро слухає та справді зацікавлений у розмові. Вони зацікавлені у регулярному спілкуванні та схильні надавати допомогу, якщо їх просять. Це відкриває широкі перспективи для співпраці, нові проєкти та поточні завдання здійснюються швидше та ефективніше.
  2. Вона викликає довіру. Коли співробітники та колеги знають, що можуть вільно поговорити про те, що їм цікаво, і їх не перебиватимуть чи засуджуватимуть, у них виникає довіра до цієї людини. Такий підхід покращить відносини у колективі. Крім того, довіру відчуватимуть і клієнти (або покупці), залучені до спокійної, цікавої розмови. Цей спосіб корисний у роботі з постійними клієнтами, а також при встановленні контакту з новими потенційними партнерами.
  3. Вона може виявляти та усувати проблеми. Технологія активного слухання дозволяє легше бачити проблемні місця та труднощі у робочому процесі. Коли людина дійсно чує інших співробітників, вона аналізує та робить висновки з отриманої інформації. Їй простіше зіставити актуальні дані, знайти корінь проблеми та усунути її.
  4. Вона глибше проникає у різні теми та зміцнює свої знання. Навичка активного слухання дозволяє зробити навчання продуктивнішим. Це своєю чергою розширить базу знань і допоможе отримати нову кваліфікацію або просунутися кар’єрними сходами. Запам’ятовуючи спеціалізовану інформацію, людина потім може легко згадати та правильно застосувати нові дані.
  5. Вона не пропускає важливої інформації. Застосовуючи активне слухання, людина щільно взаємодіє зі співрозмовником. Вона легше запам’ятовує конкретні деталі його промови. Це особливо актуально, якщо необхідно отримати інструкції, навчитися чомусь новому, передати повідомлення, освоїти роботу з новою технікою або програмним забезпеченням.

Всі ці переваги працюватимуть лише в тому випадку, коли правила активного слухання добре засвоєні, а техніка постійно використовується та вдосконалюється.

Технологія активного слухання: приклади

Короткий підсумок сказаного

Коли співрозмовник викладає важливу та цінну інформацію, варто зрідка відповідати йому кількома фразами з коротким підсумком сказаного. Це дасть змогу підкоригувати дані, якщо вони були недостатньо зрозумілі, а також дозволить зрозуміти, наскільки його співрозмовник залучений до розмови. Наприклад: «Як я зрозумів, ви працюєте із системою керування контентом, яка вам не підходить, тому що не підтримує великих відеофайлів».

Цінність питань

Не менш корисно та дієво ставити питання. Під час бесіди варто скласти та поставити співрозмовнику відкрите питання (на яке не можна відповісти однозначно). Так людина, яка говорить, зрозуміє, який обсяг інформації засвоєно і з чим виникли труднощі. Наприклад: «Я згоден: процедура адаптації має бути оновлена. Які зміни ви пропонуєте зробити найближчим часом?».

Прекрасно працюють питання навідного типу. Це пряме питання, яке стимулює співрозмовника надати більш детальну інформацію, тобто звузити тему. Наприклад: «Розкажіть мені конкретніше про вашу завантаженість. Який робочий проєкт має бути виконаний першим?».

Використання найпростіших коротких підтверджень має видимий ефект. У ході розмови можна видавати фрази, що підбадьорюють, щоб показати свою залученість. Ці слова повинні сприяти продовженню розмови у заданому ключі, а не змінювати її тему чи форму. Наприклад: «Так, я розумію», «Це має сенс», «Я згоден з вами».

Прояв емпатії

Емпатія – це важливий елемент активного слухання. Люди відчувають, коли до них виявляють співчуття, тож треба це демонструвати співрозмовнику. Проте співпереживання, інтерес та включеність мають бути щирими. Це допоможе створити атмосферу близьких стосунків. Наприклад: «Мені шкода, що вам довелося розбиратися з цією проблемою. Погляньмо, що я можу зробити».

У випадку, коли людина має такий же досвід, як її співрозмовник, їй варто розповісти про це. Під час обговорення схожих ситуацій люди відчувають спільність і це викликає довіру. Також це покаже, що інформація інтерпретована правильно. Коли йдеться про пошук виходу з будь-якої проблеми, успішний досвід із подолання схожих неприємностей стане корисним. Приклад: «Я також зазнав труднощів із цією програмою. Але згодом полегшало. За кілька тижнів я освоїв усі функції та почав працювати так само швидко, як раніше».

Якщо під час розмови людина згадала деталі цієї теми, які обговорювалися раніше, варто сказати про них. Це покаже, що вона завжди уважно слухає свого співрозмовника, запам’ятовує конкретні аспекти питання і може узагальнити інформацію. Наприклад: «Минулого тижня ми обговорювали можливість найняти координатора, який би працював із цим акаунтом. Думаю, що нам варто так і вчинити».

Технологія активного слухання: невербальні прийоми

До невербальних аспектів активного слухання відноситься все, що не стосується слів та мови. Це можуть бути жести, положення тіла, посмішка чи щось інше.

Дієві невербальні прийоми:

  • кивок – один із найпростіших, але ефективних способів показати співрозмовнику свою увагу. Один чи кілька легких кивків підтверджують, що людина чує та сприймає інформацію. До речі, це зовсім не означає, що вона із нею згодна;
  • посмішка – як самостійний елемент або в поєднанні з кивком природно спонукає людину продовжувати говорити. Завдяки посмішці можна підбадьорити співрозмовника, не перебиваючи його. На відміну від кивка, посмішка прямо вказує на те, що людина згодна з повідомленням або схвалює його;
  • спокій та мінімум метушіння. Чим менше активних дій робить людина в процесі розмови, тим зосередженіше вона виглядає. Варто утриматися від погляду на годинник, гучних зітхань, малювання або постукування ручкою. Також краще не кидати погляди на інших людей, не надсилати їм невербальних знаків та не користуватися телефоном;
  • підтримка зорового контакту. Зазвичай, якщо людина зацікавлена у розмові, вона підтримує природний спокійний зоровий контакт. Вона не розглядає предмети інтер’єру у кімнаті та не шукає поглядом інших людей.

Застосовуючи ці досить прості правила та прийоми, можна значно поліпшити свій соціальний статус та налагодити контакти з іншими людьми. Активне слухання дозволить підвищити власну ефективність, досягти кращих результатів у кар’єрі та особистому житті. Головний принцип – якнайбільше практики. Ця навичка розвивається та вдосконалюється тільки при регулярному використанні.

Джерело – in.indeed.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *