Корисні поради на кожен день


Soft skills: що це і чому їх слід розвивати

Soft skills що це і чому їх слід розвивати

Професійна кваліфікація – одна з ключових вимог під час працевлаштування. Але не менш значну роль грають так звані soft skills. Напряму вони не впливають на технологічний робочий процес, але позначаються на загальному психологічному кліматі у колективі. В цій статті ми розглянемо, що таке soft skills та зазначимо їх конкретні приклади для більшого розуміння специфіки. В ній також зібрані професійні поради від профільних фахівців як розвинути софт скілз, щоб стати більш конкурентним фахівцем на ринку праці.

Що таке soft skills

Soft skills – це цілий набір умінь, якостей та навичок, які прямо не пов’язані з професійною діяльністю. Їх можна назвати надпрофесійними, оскільки софт скіли посилюють та доповнюють те, що називають хард скилами.

Hard skills (жорсткі навички) – це основні вміння співробітника, те, для чого його наймають у компанію. Фактично таким навичкам можна навчитися в університеті, на курсах та тренінгах. Їх легко описати словами або виміряти за допомогою об’єктивних систем оцінки. До хард скілів належить володіння іноземними мовами, уміння робити математичні обчислення, писати комп’ютерний код, керувати машиною.

Soft skills: специфіка

Soft skills це

«М’які» чи точніше, «гнучкі» навички допомагають адаптуватися на робочому місці, краще почуватися у спілкуванні з колегами, налагодити контакт з важливими постачальниками, спонсорами або посередниками. Термін «софт скіли» все частіше фігурує в оголошеннях про вакансії. Його також використовують коучі та бізнес-тренери, підкреслюючи важливість та значення таких навичок для кар’єри та особистого життя.

Щоб зрозуміти, що таке soft skills, потрібно ширше подивитися на професійну діяльність людини. Очевидно, що будь-яка робота не виконується у повній ізоляції. Навіть співробітники, які працюють віддалено та живуть на самоті, спілкуються з певним колом колег та клієнтів. Як мінімум, вони повинні отримувати від керівника завдання, обговорювати з ним правки, говорити про заробітну плату, вихідні дні та відпустку. Soft skills – це те, що допоможе зробити таку комунікацію комфортною та продуктивною. Володіння гнучкими скілами дозволяє уникнути зайвого стресу та напруги, пов’язаних зі спілкуванням.

Замкнутим людям та інтровертам особливо важливо зрозуміти, що таке soft skills. Через особливості своєї нервової системи та життєвого досвіду вони можуть відчувати труднощі з так званими, смол толк (small talk – коротка бесіда). Неформальне спілкування часто знецінюється ними, оскільки не приносить швидкого та видимого результату. Однак soft skills – це важливий інструмент у довгостроковій грі. Налагоджуючи контакти та зв’язки, можна прискорити своє кар’єрне зростання, оточити себе приємними людьми з такими самими цінностями та цілями.

Цікаво, що софт скіли є універсальними. Навчившись вибудовувати комунікацію та екологічно справлятися зі стресом, можна просунутися практично у будь-якій сфері: у найманій праці, підприємництві, творчій діяльності, особистому житті.

Приклади soft skills

У трудовій діяльності керівники та фахівці з персоналу звертають увагу на такі гнучкі навички:

  • ефективність комунікації;
  • здатність до командної роботи;
  • надійність, відповідальність;
  • адаптивність, вміння орієнтуватися у ситуації та генерувати експромти;
  • здатність екологічно вирішувати конфлікти;
  • гнучкість (мається на увазі вміння знаходити компроміси);
  • лідерські якості;
  • допитливість, прагнення до досліджень та експериментів;
  • креативність;
  • здатність правильно розуміти та дотримуватися трудової етики;
  • чесність.

Багато в чому soft skills – це вроджені риси характеру. Проте, якою б тонкою не була інтуїція, її варто підтримати спеціально спрямованими тренуваннями. Емпати та чутливі люди швидше освоюють софт скіли. Також їм простіше їх застосовувати практично.

Приклади soft skills можна знайти буквально всюди. Під час пошуку нової роботи вони стануть додатковою перевагою і допоможуть виділитися на тлі претендентів. Водночас гнучкі навички важливі й для керівника. Вони забезпечують більш відкриту та зрозумілу комунікацію зі співробітниками. Завдяки цьому працівники міцніше тримаються за свої посади, охоче дотримуються внутрішньої політики компанії, поділяють цінності та цілі керівництва.

Soft skills стають потужним інструментом у стресових ситуаціях, а також при розборі конфліктів. Недостатньо просто виконати роботу у рамках обумовленого договору. Необхідно вміти заохочувати чи мотивувати членів команди, знаходити втішні слова у моменти невдач, підбадьорювати у важкі дні.

Основні приклади soft skills, необхідні хорошому співробітнику:

  • вміння знаходити спільну мову з колегами, керівником та підлеглими;
  • здатність приймати рішення;
  • менеджерські навички – самоорганізація та за необхідності, координування роботи інших людей;
  • адаптивність та гнучкість у складних ситуаціях.

Крім робочої сфери, розвинені софт скіли стають гарантією швидкої адаптації до раптових змін у житті. За часів локдауну люди з такими навичками змогли швидше звикнути до ізоляції. Вони ефективно розподіляли свій час, займалися особистими хобі, опановували гру на музичних інструментах або нарешті вивчили англійську мову. Приклади soft skills на цьому не закінчуються, адже найчастіше люди застосовують їх в особистих стосунках. Високий емоційний інтелект, самоконтроль, задатки кризового менеджера, уміння помічати та озвучувати переваги інших – все це служить на благо сімейним, романтичним та дружнім відносинам.

Типи софт скілів

Перелічувати всі приклади soft skills можна досить довго, тому фахівці вважають за краще розбивати їх на категорії.

5 основних типів софт скілів

СкілОписКлючові аспекти
Здібності до комунікації  Ключова здатність розумної та адаптивної людини – розуміння, з ким і як треба спілкуватися. Це означає швидкий вибір слів, інтонацій, а також невербальних сигналів. Комунікація включає вміння правильно підібрати мотивацію для працівників. Когось треба підбадьорити, а іншому буде потрібний суворий контроль кожного етапу роботи.  активне слухання;
здатність до ведення переговорів;
вміння розбиратися з конфліктами;
впевненість під час виступів на публіці;
невербальні знаки та сигнали;
співчуття, емпатія.    
Вміння вирішувати проблемиБагато керівників надзвичайно високо цінують цю навичку. Чи варто говорити про те, що чим краще людина володіє даним вмінням, тим швидше вона отримає просування по службі. Щоб ефективно та результативно розв’язувати нагальні питання, необхідно використовувати цілу низку умінь: знати специфічні робочі моменти (хард скіли), розуміти, до кого можна звернутися за допомогою та консультацією, орієнтуватися у зовнішніх факторах (суміжні сфери діяльності, партнерські організації, державні установи).  творчий підхід;
любов до досліджень та розслідувань;
здатність керувати ризиками;
вміння аналізувати інформацію;
навичка прийняття рішень;
винахідливість;
скрупульозність, точність, увага до деталей.  
Творче мислення, креативність  Найчастіше у зв’язку зі словом «креативність» виникають асоціації з художниками, музикантами та яскраво одягненими людьми. Проте творчість може виявити буквально кожен, навіть програміст під час написання коду. Креативність як soft skills – це пошук нових, небанальних способів виконання завдань, оптимізація процесів, розробка незвичайних проєктів та поєднання звичних елементів у новій послідовності.  цікавість;
вміння помічати незвичайні речі;
відкритість до експериментів;
здатність оцінювати ризики та йти на виправданий ризик;
вміння використовувати інновації, впроваджувати в існуючу систему.  
Вміння адаптуватися та виявляти гнучкість  Зміни є у кожній сфері діяльності. Іноді їх так мало, що здається, ніби у роботі не змінюється абсолютно нічого. Як правило, це усталені процеси та перевірені часом технології. У стартапах та компаніях, що працюють з інформацією, зазвичай набагато більше змін. Софт скіли у цих областях – це мастхев. Вони дозволяють легко змінити план дій з урахуванням нових даних. Здатність до експромтів, винахідливих відповідей, швидкого аналізу даних перетворюють людину на незамінного співробітника.  гнучкість, відсутність закостенілих несучасних поглядів;
організованість;
оптимізм, впевненість у тому, що все змінюється на краще;
ентузіазм;
терпіння;
вміння створювати комфортну атмосферу в умовах, що змінилися.  
Дотримання трудової етики  Приклади soft skills у цій категорії –  це розуміння вимог й завдань, та навіть термінів виконання. Співробітник буде корисним у розумінні роботодавця, якщо зможе ввічливо спілкуватися з колегами, не створювати проблем та не провокувати скарги. Обов’язковим елементом трудової етики стає субординація.  увага до деталей;
наполегливість, завзятість і в чомусь упертість;
здатність організовувати свій час;
надійність, стабільність;
самомотивація;
орієнтованість результат.  

Деякі експерти додають до списку категорій ще критичне мислення та здатність до командної роботи.

Як розвинути soft skills

Розуміючи, що таке soft skills, не складно визначити шляхи їхнього розвитку.

Насамперед психологи та коучі рекомендують навчитися отримувати зворотний зв’язок. Складно вдосконалюватись, якщо немає напряму. Вектор можуть задати керівники та менеджери. Навіть колеги, які є авторитетом, здатні подати слушну пораду чи наштовхнути на ідею. Зворотним зв’язком є лише конструктивна критика. Токсичні зауваження не входять до цієї категорії.

Ще одна порада – частіше контактувати з людьми. Незалежно від того, наскільки робоча обстановка сприяє спілкуванню, варто намагатися налагоджувати хороші відносини з колегами, постачальниками, посередниками та клієнтами. Важливо відзначити, що спілкування може мати різні форми. Воно включає не тільки розмову віч-на-віч, це також листування в месенджерах та електронною поштою, телефонні дзвінки та відеочати. Кожен спосіб комунікації має власну специфіку. Її необхідно зрозуміти, освоїти та навчитися максимально ефективно використовувати.

Одна цілеспрямована людина здатна зробити досить багато роботи. Проте команда вмотивованих людей за той самий час встигає набагато більше. Вміння організовувати колег, координувати їхню діяльність та контролювати результати може стати ключовою навичкою в резюме.

Що ще можна зробити, щоб розвинути софт скілс:

  • виходити із зони комфорту;
  • адаптуватися до змін (у роботі, побуті, в інших сферах);
  • спостерігати за іншими людьми, аналізувати їх дії та мотиви;
  • набувати навичок ненасильницького спілкування;
  • приміряти на себе роль лідера і якщо вона підійде, розвивати лідерські якості;
  • навчитися проводити самоаналіз (рефлексія);
  • розвивати емоційний інтелект;
  • звернутися до психотерапевта та пройти особисту чи групову терапію.

Дізнаючись, що таке soft skills, люди можуть почати хаотично набувати різних нових навичок без урахування їх ефективності та актуальності в цей момент. Щоб не витрачати час даремно, краще заздалегідь скласти список і опановувати нові вміння в порядку пріоритетності. Найкращий спосіб – підібрати soft skills, які нівелюватимуть недоліки та підкреслюватимуть переваги.

Джерела: www.indeed.com, nationalcareers.service.gov.uk, www.clevry.com

Схожі записи

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *