Корисні поради на кожен день


Мотивація: що це, види та як підвищити

Мотивація що це, види та як підвищити

Сьогодні мотивація стала дуже популярною темою у більшості коучів, тренерів та психологів. Річ у тому, що саме мотивація спонукає людей до дій. У цьому слові полягає відповідь питанням на питання чому саме людина щось робить.

Не дивно, що фахівці досліджують та вивчають види мотивації, фактори, що впливають на її посилення та згасання, а також способи її стимулювання. Для людини, яка прагне успіху, дуже корисно розуміти свої мотиваційні імпульси. Так вона зможе підтримувати у собі інтерес до обраної діяльності та запобігти вигоранню. В статті ми розглянемо що таке мотивація, які види мотивації існують та як її підвищити, якщо попередній запал до досягання цілі поступово згасає.

Мотивація: що це

Мотивація – це психофізіологічний процес, що виникає як реакція на незадоволені потреби. Він керує поведінкою людини та стимулює її до певних дій. Вмотивований співробітник прагне бути максимально ефективним на робочому місці, спортсмен – досягти найвищих результатів, дитина – гідних оцінок у навчанні.

Мотивація була б не потрібна, якби всі потреби людей були задоволені достатньою мірою. Теорія потреб Абрахама Маслоу чудово ілюструє зв’язок між потребами та діями. Цей американський психолог звів усі потреби у піраміду та розділив її на 5 рівнів:

  1. Базовий, фізіологічний – повітря, їжа, сон, секс (розмноження).
  2. Безпека – впевненість у завтрашньому дні (стабільність), комфорт, здоров’я, захист від нападу та негоди.
  3. Приналежність до групи, любов – наявність друзів та коханої людини, турбота, підтримка, спілкування.
  4. Повага (ієрархія у групі) – необхідність у довірі, повазі та визнанні.
  5. Самоактуалізація (самореалізація) – пізнання себе, особистий розвиток.

Суть теорії у тому, що потреби вищого рівня неможливо закрити без задоволення базових потреб. Фактично, людина їх навіть не відчуває, поки має дефіцит на нижніх рівнях. Цікаво те, що для просування вгору сходами піраміди досить навіть часткового насичення.

Мотивація – це те почуття, яке виникає, коли з’являється голод і є розуміння того, як його вгамувати. Тобто людина зголодніла, вона ідентифікує свою потребу і знає, що їй потрібно знайти і з’їсти певний набір продуктів. У разі коли потреба не усвідомлюється, мотивація (бажання діяти) залишається, але людина може здійснювати нецільові дії. Прикладом стає компульсивне переїдання. Воно може бути реакцією на різні потреби – відпочинок, необхідність у підтримці, бажання прийняття.

Навчитися визначати свої потреби можна навіть у тому випадку, коли ця навичка не була сформована в дитинстві. У цьому напрямі працюють різні методи психотерапії. Вони допомагають глибше пізнати себе, навчитися чути, впізнавати та називати свої імпульси, бажання та емоції. Розуміючи, що таке мотивація та які чинники на неї впливають, людина отримує можливість збалансувати своє життя. Вона знаходить найкращий компроміс між «треба» та «хочу».

Що таке мотивація

Види мотивації

Експерти виділяють два основні види мотивації: внутрішній та зовнішній. Перший виникає спонтанно, його головна відмінність – наявність задоволення від виконання дії. Другий з’являється під впливом зовнішніх стимулів.

Основні види мотивації:

  1. Внутрішня мотивація – це імпульс, який з’являється без будь-якого тиску чи обіцяної нагороди. Це якесь приємне почуття, яке виникає у людини безпосередньо у процесі виконання дій. Такі мотиваційні імпульси відчуває людина, яка справді любить бігати. Вона регулярно виходить на пробіжку, не змушуючи і не переборюючи себе.
  2. Зовнішня мотивація – це спонукання до дії, що виникає через зовнішні чинники (загроза заподіяння шкоди чи втрати блага, обіцянка винагороди). Зовнішня мотивація необхідна, щоб людина могла досягати цілей з відкладеним у часі результатом. Прикладом такої мотивації для бігуна може стати зміцнення серця та м’язів. Йому важко та неприємно бігати, однак у результаті він хоче бути задоволеним своїм здоров’ям.

Робота без внутрішньої мотивації та орієнтація лише на зовнішні фактори може призвести до вигоряння. Крайньою формою цього явища стає депресія. Її слід відрізняти від лінощів, оскільки це повноцінна хвороба. З депресією та депресивними станами необхідно справлятися за допомогою фахівців (психотерапевта, психіатра, нутриціолога).

Ще одна цікава система класифікації мотивації – це концепція «Від і До». Її суть полягає в тому, що мотивація виникає у людини, яка або ВІД чогось біжить, або ДО чогось прагне. Автори теорії Ендрю Елліот та Мартін Ковінгтон сказали, що найчастіше ці види мотивації комбінуються в різних пропорціях і діють спільно.

Джерела мотивації

Насправді лише бажання задовольнити потребу недостатньо, щоб з’явилася сильна та стійка мотивація. Деякі фахівці, які досліджували, що таке мотивація, виділили три її компоненти:

  1. Активація – перший імпульс, що виникає при ідентифікації потреби (наприклад, людина хоче створити позитивніший образ себе та вирішує пробігти благодійний марафон).
  2. Наполегливість – вміння долати перешкоди та боротися з труднощами (щоб успішно та безпечно для здоров’я пробігти велику дистанцію, необхідно розробити план тренувань, виділити у своєму графіку час для них, можливо, провести медичне обстеження організму та підживити його вітамінами та мікроелементами).
  3. Інтенсивність – витримка, здатність до концентрації (потрібно довгий час впроваджувати нові звички та навички, дотримуватися плану тренувань, змінити раціон, стежити за кількістю випитої води, вчасно лікувати розтягування та дрібні травми).

Зважаючи на те, що існують різні види мотивації, не дивно, що їхні джерела відрізняються. Внутрішню мотивацію працівників на робочому місці стимулюють соціальні чинники, відчуття причетності до великої спільної справи, а також задоволення від виконання робочих завдань. Зовнішні обставини також дуже впливають – це трудові умови та матеріальна винагорода.

5 основних джерел мотивації співробітників

  1. Необхідність продуктивно працювати. Для багатьох людей марнотратне життя не має сенсу, тому вони стають частиною колективу, навіть якщо їм не потрібна заробітна плата. Це пояснює існування численних благодійних та волонтерських організацій.
  2. Почуття причетності до масштабної мети. Люди, які справді захоплені цілями підприємства та поділяють цінності організаторів компанії, працюють більш ефективно. Їхня мотивація належить до категорії «До», що перетворює таких співробітників на більш ініціативних, захоплених та активних. Однак, щоб досягти такого результату, керівництво має правильно, чітко та зрозуміло сформулювати цілі компанії.
  3. Суть самої роботи. Це одне з ключових джерел мотивації, оскільки співробітники зайняті своїми безпосередніми трудовими обов’язками більшу частину дня. Комфорт та безпека, чіткі та конкретні завдання, прийнятний темп їх виконання, а також відсутність неприємного тиску створюють максимально сприятливі умови для формування мотивації.
  4. Обставини та умови праці. До цього пункту входить оточення (обладнане робоче місце, приємний та дружний колектив формують хорошу мотивацію), наявність пільг та бонусів, відповідальність та автономія (часто, чим більше свободи дій отримує співробітник, тим міцніша його мотивація).
  5. Оплата праці. Винагорода має бути достатньою та справедливою, тоді вона стане одним із джерел мотивації.

Додатково можна назвати наявність можливості кар’єрного зростання. Амбітні люди добре знають, що таке мотивація. Вони можуть певний час працювати на низькооплачуваних посадах, поступово наближаючись до своєї мети – керуючої посади. Також гарний приклад – студенти медичних ВНЗ. Їм доводиться дуже довго освоювати професію, перш ніж вони почнуть отримувати результати.

Мотивація це

Як підвищити мотивацію

Мотивація не може бути завжди на стабільно високому рівні, її інтенсивність коливається у певному діапазоні. Іноді вона може відчуватися слабкою, коли людина втомилася, голодна або налякана (схильна до стресу). У таких випадках достатньо відпочити та виспатися, добре поїсти та заспокоїтися (дати тілу фізичний комфорт, а мозку розслабитись).

Поради з підвищення мотивації

Однак, якщо мотивація все одно не повертається на бажаний рівень, варто вжити більш ґрунтовних дій:

  • переглянути та переоцінити свої цілі. Можливо, деякі з них застаріли та потребують коригування;
  • встановити пріоритети. Є ймовірність, що дуже багато сил йде на «неважливі» справи, а на ключові завдання залишається мало енергії;
  • сегментувати велику мету. Якщо проєкт занадто великий, людині може здаватися, що їй не вистачить на нього сил. Тоді поділ завдання на дрібні та зрозумілі частини допоможе сформувати необхідну мотивацію;
  • підвищити свою впевненість. Цей чинник пов’язаний з тим, що упевненість у собі надає людям вищу мотивацію. Впевненість можна підвищити різними способами (новий одяг або навичка, додаткова освіта, спеціальні інструменти або статусні аксесуари), варто виділити свій унікальний рецепт і слідувати йому;
  • згадати, скільки вже пройдено і чого вдалося досягти. Це дійсно працююча стратегія, яка дозволяє зафіксувати у свідомості свої сильні сторони. Можливо, попередні досягнення потрібно записати;
  • усунути моменти, які «просіли». Коли є ситуації, в яких людина відчуває невпевненість чи не комфорт, їй складно знайти мотивацію, щоби знову зіткнутися з ними. Дуже важливо навчитися помічати такі нюанси, щоб вчасно усувати перешкоди;
  • мотиваційні тренінги та коуч-сесії. Спілкування з сильною, «зарядженою» людиною дуже допомагає знову відчути свою мотивацію. Проте, зазвичай, такий заряд діє недовго. Тому тренінги варто використовувати для ривка або виконання конкретного завдання.

Якими б сильними не були мотиваційні фактори, їхню ефективність можуть знижувати деструктивні патерни мислення та погані звички. Яскравим прикладом виступає чорно-біле мислення за принципом «все чи нічого». Також помітну шкоду може принести віра у швидке, спонтанне рішення чи впевненість у дієвості одного універсального «чарівного» методу.

Розуміння того, що таке мотивація, як вона формується та від чого залежить, дозволяє значно підвищити продуктивність. Управління мотивацією важливе для будь-якої людини: як рядового офісного співробітника, так і підприємця чи вільного художника.

Як підвищити мотивацію

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *