Корисні поради на кожен день


Як скласти бізнес-план: структура та зміст

Як скласти бізнес-план структура та зміст

Без правильного, грамотно складеного бізнес-плану неможливо реалізувати жоден успішний проєкт. Незалежно від того, яка форма власності у підприємства, наскільки великий його масштаб і яким видом діяльності планують займатися організатори, цей документ необхідний. Бізнес-план повинен бути підготовлений заздалегідь, перш ніж розпочнуться будь-які дії щодо реалізації проєкту. Він дозволяє залучити партнерів, найняти співробітників та звернутися до інвесторів. В цьому матеріалі ми розглянемо, що таке бізнес-план, чому він важливий та як скласти бізнес-план без досвіду.

Що таке бізнес-план

Бізнес-план – це документ, в якому детально описані стратегічні ходи підприємця, який планує розпочати новий проєкт або розширити справу, яка вже існує. У ньому обов’язково наводяться детальні розрахунки конкретного продукту чи послуги. Фактично, бізнес-план має бути складений таким чином, щоб було зрозуміло, скільки фінансових коштів потрібно вкласти в запуск та коли вони окупляться.

Бізнес-планування відрізняється від бізнес-ідеї тим, що обумовлює цифри та дати. У бізнес-плані завжди є розрахунки. Розмови про те, щоб відкрити ательє з пошиття та ремонту одягу в спальному районі – це приклад бізнес-ідеї. Однак, щоб успішно реалізувати її, необхідно розуміти, скільки людей буде щомісяця звертатися за послугами швачки, скільки замовлень та за якою ціною вони робитимуть, які машини та інше обладнання потрібно буде купити, скільки грошей знадобиться на ремонт приміщення відповідно до санітарних норм.

Завдяки докладному опису витрат та графіку повернення коштів інвестори зможуть зробити висновок про те, наскільки перспективним є підприємство і чи варто вкладати в нього кошти. Це перший документ, який вивчають представники венчурних фондів та банків, а також приватні інвестори.

В Единбурзькому університеті у 2017 році проводилися дослідження того, як бізнес-планування впливає на продуктивність роботи підприємств. Фахівці вивчили діяльність понад 1000 компаній. Виявилося, що підприємства, засновані на базі бізнес-плану, стали більш успішними в порівнянні з тими, що відкривалися без плану та розрахунків.

Звичайно ж, бізнес-план сам по собі не гарантує успіх. Однак, це дуже важливий фактор. Дослідники навіть підрахували ймовірність успіху – компанії з початковим планом працюють на 16% краще.

Бізнес-план це

Які можливості надає бізнес-план

Інформація, зазначена в документі, дозволяє самому організатору проєкту, а також його інвесторам та партнерам побачити слабкі сторони бізнес-ідеї. Також у них з’являється можливість провести аналіз конкурентів та спрогнозувати період окупності.

Бізнес-план – це можливість для:

  • ефективного планування бізнесу, проєкту, організації, заходу;
  • ретельного планування кожної деталі;
  • мінімізації ризиків;
  • залучення інвестицій чи кредитних коштів;
  • визначення коефіцієнтів ефективності та оцінки успіху проєкту;
  • побудови командної роботи;
  • правильного розподілу ресурсів.

Насамперед бізнес-планування потрібне самому підприємцю. Якою б цікавою, новаторською та перспективною в теорії не була його ідея, сухі цифри покажуть реальну картину. Саме тому бізнес-план – це завжди письмовий документ з конкретними розрахунками.

Що потрібно знати під час написання бізнес-плану

Знаючи алгоритм та розуміючи основні правила, можна скласти цей документ самостійно. Однак, якщо людина не є фахівцем із фінансів, їй варто заручитися підтримкою експерта.

Переваги самостійного написання бізнес-плану:

  • можна заощадити на послугах економіста чи маркетолога;
  • з’являється можливість вивчити нові підходи до знайомої справи, подивитися на неї з іншого погляду;
  • власна експертність підприємця неминуче підвищиться.

Водночас не можна виключати мінуси самостійної роботи:

  • іноді доводиться витрачати набагато більше часу, ніж планувалося спочатку;
  • складно знайти актуальні цифри у своїй галузі;
  • висока ймовірність допущення серйозних помилок.

Різні інтернет-ресурси пропонують універсальні шаблони та приклади для написання бізнес-планів. Користуючись безкоштовними порадами на тему того, як скласти бізнес-план, можна заощадити час та гроші. Однак цей прийом не допоможе розібратися зі специфічними особливостями, властивими конкретному проєкту. Найчастіше шаблони пропонують надто загальний підхід чи застарілі дані.

Незалежно від того, яким чином складається документ, потрібно підготуватися до того, що він постійно змінюватиметься. Це неминуче через отримання нової інформації, а також зміни умов співпраці з партнерами, найманими працівниками чи інвесторами.

Найчастіше бізнес-план коригується з таких причин:

  • масштабування проєкту (відкриття нової філії чи розширення площі приміщення);
  • потрібні нові фінансові вливання;
  • змінилася ключова концепція заходу чи проєкту;
  • з’явилися зміни в інтересах цільової аудиторії чи сама ЦА;
  • проєкт не окупився у заплановані раніше терміни;
  • виросли витрати або з’явилася нова ланка у логістиці.

Ухвалюючи рішення складати головний документ проєкту самостійно, підприємець може заощадити кілька десятків тисяч гривень. Розцінки на послуги з бізнес-планування дуже коливаються в залежності від обсягу роботи та регіону країни. При тому, що фахівці надають максимально детальні та повні дані, такий документ дуже недовго зберігатиме актуальність.

Як скласти бізнес-план

Структура та зміст документа визначаються багатьма факторами, але є кілька загальних рекомендацій, які допоможуть скласти працюючий та привабливий для інвесторів та партнерів бізнес-план:

  1. Простота та ясність. У документі мають бути чіткі формулювання та правильно підібрані терміни. Зайві та несуттєві деталі слід прибрати. Короткий та зрозумілий бізнес-план буде легко читати та коригувати.
  2. Цифри як основна база. Мета бізнес-плану полягає в тому, щоб показати зиск підприємства, його перспективність. Засновник має бути переконливим у тому, що стосується збирання та аналізу даних. Партнери та інвестори не братимуть участь у незрозумілому чи сумнівному заході. Аналітичну інформацію найкраще показують графіки, діаграми та конкретні чисельні показники.
  3. Структура. Існують певні правила написання бізнес-плану. Вони допомагають послідовно розкрити потрібну інформацію. Спочатку потрібно описати продукт, потім представити цільову аудиторію та аналіз можливих конкурентів. Нарешті, слід проілюструвати розрахунки рентабельності та майбутню ефективність проєкту.
  4. Гнучкість. Бізнес-план – це не константа, а документ, який постійно змінюється. Він відображає етапи розвитку підприємства, його злети та падіння.

Як приклад для останнього пункту можна навести підприємства, які з початком локдауну пішли в онлайн. Їхні власники мали повністю переписувати бізнес-плани.

Структура та зміст бізнес-плану

Найчастіше сучасні підприємці користуються структурою складання бізнес-планів, яку надав UNIDO (підрозділ ООН).

8 ключових розділів:

  1. Резюме (короткий зміст всього описаного у документі). Рішення про те, чи продовжувати читати весь документ, приймається після вивчення резюме.
  2. Опис товару (послуги, заходу). У цьому розділі дуже докладно описують головний продукт, місію та мету підприємства, логотип та слоган. Також вказують основні показники цільової аудиторії.
  3. Аналіз ринку. Крім аналізу конкретної ніші необхідно навести дані щодо галузі загалом. Також тут вказують основних майбутніх конкурентів та стратегію відбудови від них.
  4. Просування та реклама. Маркетинг є дуже важливою частиною бізнес-плану. Споживачі не зможуть купити навіть найякісніший продукт, якщо не дізнаються про нього. Маркетингову стратегію варто розписати дуже чітко з бюджетом на кожний вид реклами.
  5. Організаційний план. Для розуміння того, як працюватиме підприємство, потрібно докладно розписати структуру компанії, графік усіх співробітників та кількість робочих днів.
  6. Фінансовий план. Цей пункт включає всі основні цифри проєкту: доходи та витрати.
  7. Аналіз ризиків. Дуже важлива частина структури бізнес-плану, яка показує, наскільки організатор готовий до форс-мажорів.
  8. Додатки. Саме тут будуть графіки, діаграми, таблиці, ілюстрації, ліцензії, схеми та різні документи.

Однією з основних помилок підприємців-початківців стає складання документа без проведення необхідних досліджень. У такому разі їхній бізнес-план не відображатиме реального становища на ринку і навряд чи буде корисним у роботі. Головна вимога до бізнес-планування полягає у достовірності всіх даних та максимально відповідальному підході до справи.

Схожі записи

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *