Корисні поради на кожен день


Психологія гардероба: як одяг формує нашу успішність

Психология гардероба як одяг формує нашу успішність

Усі ми поділяємося на 2 умовні групи: ті, хто сприймає одяг виключно з його утилітарної функції, та ті, для кого одяг – це інструмент самовираження. Але в одягу є ще одна функція, на яку ми здебільшого не звертаємо увагу. Він також впливає на наше самосприйняття, як результат – на наше мислення, поведінку та результати. В цій статті ми розглянемо, чому психологія гардероба передбачає більш свідоме ставлення до того, що ви носите та для чого.

Психологія гардероба: чому це важливо

Мабуть, кожен з нас хоча б раз чув пораду одягатися для роботи, про яку ви мрієте, а не для роботи, яку вже маєте. І мова йде не тільки про самопрезентацію та те, як через одяг нас сприймають оточуючи. Існує багато цікавих досліджень, які доводять, що одяг, який ми обираємо, впливає на нашу працездатність та фізичний стан.

В проведеному ще у 2012 році дослідженні піддослідних поділили на 2 групи: перша повинна була одягтися у свій повсякденний одяг, друга – у білий медичний халат. Обом групам дали декілька завдань на перевірку їх уважності, а в кінці перевірили результати. Група, яка була одягнена у медичний халат, була у 2 рази уважнішою за іншу. При цьому усі учасники дослідження по усім параметрам були рівні один одному. З цього і виходить головний принцип, на якому базується саме поняття «психологія гардероба» – саме одежа зробила учасників другої групи уважнішими.

Це був цікавий експеримент, але науковці пішли далі. В наступному дослідженні вони знову поділили усіх учасників на 2 групи, при цьому кожна група одягла уніформу лікаря. Але першій групи зазначили, що цей костюм – це одежа художника, а не лікаря. І знов друга група продемонструвала у 2 рази кращі результати за першу. Цей результат призвів до певних висновків – не сама одежа, її колір чи фасон впливає на нас, а її символізм. Якщо нам здається, що лікарі – це розумні, досвідчені та інтелектуальні професіонали, то, одягаючи притаманну їх професії одежу, ми уподібнюємося до них.

Опублікована в серпні 2015 року в журналі «Соціальна психологія та особистісна наука» стаття також доводить це твердження. Так, в ході ще одного дослідження група вчених попросила учасників переодягнути офіційний або повсякденний одяг перед проведенням базових тестів на когнетивні здібності. Носіння офіційного ділового одягу продемонструвало посилення абстрактного мислення як важливого аспекту креативності та формулювання довгострокових стратегій. Експеримент демонструє ефект, пов’язаний з символізмом ділового одягу, зокрема, з почуттям влади та здатності мислити ширше.

Символізм одягу

Як ми бачимо з проведених досліджень, одяг виконує не тільки номінальну функцію. Він є сигналом, який ми подаємо собі та іншим, хто ми є. Надягає той чи інших одяг, ми вживаємося в певну роль. Символізм є в кожному різновиді уніформи чи типу одежі – досвід проведених досліджень актуальний не тільки для медичного халата або ділового костюма.

Висновок: якщо ви хочете бути людиною, в якій ви самі та оточуючи будуть бачити певний набір якостей, надягайте той вид одягу, який асоціюється с такими людьми.

Цікаво, що повсякденний одяг не має на нас відповідного впливу. У дослідженні, опублікованому в грудні 2014 року в Journal of Experimental Psychology: General, піддослідні чоловіки були одягнені у звичайний одяг, ділові костюми або в спортивні костюми. Потім вони брали участь у грі, яка передбачала проведення імітації переговорів з партнером. Ті, хто були одягнені у ділові костюми, отримували більш вигідні угоди, ніж дві інші групи. При цьому ті, хто був одягнений у спортивні костюми та свій повсякденний одяг, мали нижчий на 20% рівень тестостерону. Це означає, що одяг може впливати навіть на наш гормональний рівень.

Як використовувати символізм одягу

Психологія гардероба як поняття передбачає, що одяг здатен зміщувати наш внутрішній фокус саме на ті якості, які актуальні для нас в тому чи іншому контексті. Якщо нам, наприклад, не вистачає організованості та уважності, відповідний одяг дозволить нам збільшити ці якості.

Ще одне дослідження на доказ сказаного. Групі гольфістів надали пару нових кросівок для гольфу, зазначивши, що це професійне взуття, зроблене саме для гри у гольф. В результаті їх показники гри збільшилася аж на 20% у порівнянні з контрольною групою, якій не вказали на призначення взуття. Висновок – саме символізм цього взуття змусив піддослідних повірити у власні сили, що й призвело до покращення результативності.

Сукупність цих факторів ще раз доводить, що одяг має на нас безпосередній вплив, змушуючи відчувати себе та проявляти, відповідно до його символізму. Але як це можна використати на практиці?

Практичні рекомендації

Перше, що варто зробити – це поділити увесь свій гардероб на декілька груп, відповідно до контексту доцільності його використання. Найпоширеніший принцип градації – це:

  1. Робота.
  2. Навчання.
  3. Дозвілля.
  4. Побут.
  5. Спорт.
  6. Відпочинок.

Це перелік, актуальний для середньостатистичної людини. Якщо у вас передбачена якась специфічна сфера, додайте до нього і її. Тепер, коли вам необхідно підвищити продуктивність, уважність та дисциплінованість, надягайте одежу з категорії «робота». Зазвичай мова йде про сорочку, класичні штани (для жінок це може бути спідниця), жилет та годинник. З високою долею імовірності такий одяг зробить своє діло і ви отримаєте той профіт, на який сподіваєтеся. Додатковий бонус: одяг, який відповідає заняттю, здатний підвищувати й мотивацію в ньому.

Якщо вам не вистачає сил на те, щоб сформувати нову корисну звичку і, наприклад, почати займатися спортом, придбайте собі відповідну екіпіровку. Не можете швидко переключитися з роботи на відпочинок вдома? Надягайте одежу, яка асоціюється у вас затишком та розслабленістю. Цей саме принцип буде працювати й у разі необхідності сфокусуватися на навчанні. Це особливо актуально для тих, хто працює віддалено та потребує додаткового фокусування. Якщо у вас є певні проблеми зі встановленням комунікації у неформальному середовищі, обирайте звичайний одяг у стилі casual. У більшості з нас він асоціюється з доброзичливістю, вмінням спілкуватися та певною розслабленістю.

Розібравши гардероб, виконайте ще 3 кроки:

  1. Виокремте сферу, в якій вам особливо потрібна зовнішня стимуляція.
  2. Сформулюйте для себе, який саме тип одягу у вас асоціюється з професіоналами в цій сфері та чому.
  3. Підберіть гардероб, який буде відповідати цим критеріям та використовуйте його свідомо.

Психологія гардероба як принцип – це вміння використовувати одяг не тільки для прояву власного смаку та стилю. Вона допомагає збільшувати нашу продуктивність та досягати кращих результатів у певних сферах нашого життя.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *